Van toepassing op alle Yakima LockNLoad Crossbar- en Platform-draagsystemen
Is het je niet duidelijk hoeveel gewicht je nu eigenlijk kunt meenemen bovenop je voertuig? Geen zorgen, je bent niet de enige. Deze behulpzame handleiding zou je moeten helpen bij het berekenen hiervan. Stuur ons een bericht via het online contactformulier als je nog ergens over twijfelt, dan helpen we je daarbij. Bij het berekenen van de hoeveelheid gewicht die je op je voertuig kunt meenemen zijn er een aantal essentiële factoren waar je rekening mee moet houden:
Om het laadvermogen van het dak van je voertuig te berekenen moet je eerst begrijpen dat dit wordt afgeleid uit de laadvermogens van verschillende onderdelen.
Een typisch dakdragerscenario van Yakima LockNLoad bestaat uit:
Elk van de bovengenoemde items heeft een eigen maximaal laadvermogen. De maximale hoeveelheid die je boven op je voertuig kunt meenemen is de laagste maximale waarde van al deze elementen. Als het dak van je voertuig bijvoorbeeld een door de fabrikant aangegeven maximaal laadvermogen van 80 kg heeft, je bevestigingsoplossing en dwarsstang of platform een laadvermogen van 100 kg heeft, en er op je dakkoffer staat dat deze 90 kg mag dragen, dan is het maximale gewicht dat je kunt meenemen 80 kg. Je kunt dit vergelijken met het concept van de zwakste schakel in de ketting.
Als het laagste getal betrekking heeft op het dak van het voertuig, vergeet dan niet dat het gewicht van het dwarsstang- of platformsysteem bij het laadvermogen is inbegrepen. Dus als je dwarsstangoplossing 10 kg weegt is het maximale dat de dwarsstangen kunnen dragen 70 kg (80 kg –10 kg = 70 kg)
Voor het vinden van het laadvermogen van de verschillende onderdelen kun je de instructies en/of website van de fabrikant raadplegen (gebruikershandleiding voor het laadvermogen van het dak van je voertuig). Laadvermogens van Yakima LockNLoad-producten kun je eenvoudig vinden op je lokale Yakima-website in de LockNLoad-sectie en de specifieke informatie over jouw voertuig via onze “geschikt voor mijn auto”-zoekfunctie.
Als je twijfelt, waag de gok niet maar stel je vraag aan ons. Onthoud dat het laadvermogen van een systeem ervan uitgaat dat de lading gelijk is verdeeld over dat systeem. Pas dit, waar mogelijk, toe wanneer je het voertuig inlaadt. Te veel lading op één punt kan schade en instabiliteit veroorzaken.
WWat is het verschil? Simpel gezegd, dynamisch is wanneer je het voertuig bestuurt en er beweging is, en statisch wanneer het voertuig stationair is. Het laadvermogen dat fabrikanten van dakdragers toeschrijven aan hun producten is het laadvermogen tijdens het rijden, d.w.z. het dynamische laadvermogen. Statisch laadvermogen is over het algemeen hoger.
Waarom maakt dat uit? Het maakt over het algemeen niet uit, omdat je meestal geen extra bagage toevoegt als je je bestemming bereikt en stopt met rijden. Het maakt wel uit voor bijvoorbeeld daktenten. In het bovenstaande voorbeeld stelden we vast dat je maximaal 70 kg op je dwarsstangen kunt meenemen. Als je daktent 50 kg weegt, zit je 20 kg binnen de limiet (70 kg - 50 kg = 20 kg). Maar wat gebeurt er als je in je daktent klimt? Als je 80 kg weegt, zou je ver over de limiet van het dynamische laadvermogen zijn. Maar geen zorgen – tenzij je van plan bent om tijdens het rijden in de tent te zitten (dat wordt niet aanbevolen)! Hier geldt het statische laadvermogen. De algemene regel is dat het laadvermogen in een statische omgeving kan worden verdrievoudigd (3). In dit geval kun je dus 230 kg meenemen: 80 kg x 3 = 240 kg – 10 kg (dakdragers) = 230 kg (onthoud, dit moet gelijk worden verdeeld) op je dak zonder problemen, met zelfs nog 100 kg over.
(230 kg – 50 kg daktent – 80 kg persoon = 100 kg)
Houd er rekening mee dat de verdrievoudiging geldt voor dakdrageronderdelen. De algemene regel is dat de verdrievoudiging voor de daken van de meeste voertuigen geldt maar we raden je altijd aan om contact op te nemen met de fabrikant van het voertuig voordat je uitgaat van een verhoging van het dynamische naar het statische laadvermogen van het dak van het voertuig.
Statisch laadvermogen is het vermogen dat van toepassing is wanneer het voertuig stationair is.
Alle laadvermogens zijn van toepassing op het rijden op goed gevormde geasfalteerde wegen met een glad oppervlak. Als je op boswegen, parallelwegen of andere onverharde terreinen* rijdt met een gemiddelde snelheid, moet het aangegeven laadvermogen worden verlaagd. Dit komt doordat de extra hobbeligheid van deze omgevingen wordt doorgegeven via het voertuig en alles wat eraan vastzit – waardoor er mogelijk extra krachten op het dakdragersysteem komen te staan.
Zie de onderstaande tabel voor vermindering van het offroad laadvermogen van specifieke Yakima LockNLoad- dakdragersystemen:
MONTAGETYPE | DIAGRAM | VERMINDERING BIJ OFFROAD |
---|---|---|
Fixed Point Systeem wordt vastgeschroefd in bestaande punten op het dak van het voertuig |
0% | |
Track Mount en andere Permanent Mounts Systeem wordt aan het dak bevestigd via permanent gemonteerde platen |
20% | |
Raised Rail Mounts Systeem wordt bevestigd aan bestaande, door de fabriek verhoogde rails |
20% | |
Flush Rail Mounts Systeem wordt bevestigd aan bestaande, door de fabriek geplaatste rails |
33% | |
Gutter Mounts Systeem wordt bevestigd aan bestaande OF toegevoegde goten op het voertuig |
33% |
Terugkomend op het voorgaande voorbeeld waarin we vaststelden dat het vermogen van het dak met 80 kg de zwakste schakel was: als de dwarsstangen worden bevestigd via een track mount-systeem zal de 80 kg verminderen met 20% tot 64 kg (vergeet niet om daarna nog het gewicht van het dwarsstang- of platformsysteem er af te halen om te bepalen hoeveel je kunt meenemen, bijv. 64 kg – 10 kg = 54 kg).
* Opmerking: extreme ritten met een voertuig met vierwielaandrijving, bijvoorbeeld het beklimmen van rotsen, vallen niet onder de garantie van Yakima, ongeacht montagetype.
Bevestig je de dakdragers niet aan het dak van je voertuig? Geen zorgen, in het algemeen zijn dezelfde regels van toepassing. Als je een dakdrageroplossing bevestigt aan een van de volgende items:
Dezelfde richtlijnen gelden voor het berekenen van de maximale lading die je kunt meenemen en de vermindering van het offroad laadvermogen van dakdragersystemen van Yakima. Zorg er echter voor dat je contact opneemt met de fabrikant van je voertuig of laadbak (tray, hard lid of canopy) om erachter te komen of deze een eigen vermindering van het offroad laadvermogen en toename van het laadvermogen van dynamisch naar statisch heeft, omdat dit per merk en fabrikant kan verschillen. Onthoud om altijd uit te gaan van het laagste laadvermogen.
Click here to download this information as a print-friendly PDF